Oké, ik schaam me een beetje om dit te vragen, aangezien mijn specialiteit het elektrische veld is. Ik weet het antwoord zo ongeveer, maar wil wat bevestiging over iets dat ik nog nooit eerder heb gezien.
'97 FXDWG, net de motor gereviseerd - loopt als een droom met 1.600 mijl sinds de revisie. Ze merkten erg verbrande secties op de stator, dus plaatsten ze een nieuwe stator. In 10 jaar heb ik nog nooit elektrische problemen gehad.
Een paar weken na de revisie sterft mijn 2 1/2 jaar oude HD-accu - spanning maar geen startampère. Typisch voor een dode cel of een kortgesloten cel. Ik onderhoud de accu met een Battery Minder als de motor stilstaat, maar ik rijd het hele jaar door en zet hem niet weg.
Heb een week geleden een nieuwe HD-accu gekregen. Op een gegeven moment - ik weet niet meer wanneer - herinner ik me dat ik 16 V las terwijl de motor draaide toen ik om een of andere reden de spanning controleerde. Verraste me, maakte me bang, maar leek af en toe voor te komen, en toen ik later de spanning controleerde met de motor die draaide, was het weer 14 V.
Vandaag, na een goede 3+ uur rijden, merk ik dat de accubak gloeiend heet is. Dat is nog nooit gebeurd. De temperatuur was vandaag 75 en we reden de hele dag 45 - 55 mph op landweggetjes. Toen merkte ik een zwavelgeur. Korte stop, motor start onmiddellijk. 15 mijl later ben ik thuis en merk ik dat niet alleen de accubak te heet is om aan te raken, maar dat er druppels vloeistof uit de bak komen en een zichtbare damp van de accu afkomt.
Ik probeer de motor opnieuw te starten - krijg het laagspanningsrelais dat klikt en zet er een meter op - met de motor UIT staat de accuspanning 14 V. Niet normaal. Tijdens pogingen om te starten, daalt de spanning tot 6 V.
Weer een dode accu - alleen nu denk ik dat een slechte regelaar mijn accu's doodt met overspanning.
Dan is het laatste bevestigende bewijs dat BEIDE elementen van mijn koplampbol doorgebrand zijn. Overspanning zou dit doen en bijna niets anders. Ja, ik gebruikte vandaag af en toe grootlicht.
Ik heb nog nooit gehoord dat een Harley-regelaar dit doet. Elk regelaarprobleem dat ik heb gezien, is een regelaar die defect is en niet genoeg spanning levert - niet te veel spanning.
Heeft iemand anders dit gehad?
Kan de nieuwe stator de regelaar hebben beschadigd, en zo ja, hoe?
Ik wil geen nieuwe accu plaatsen en een derde vernietigen.
Ik wil niet zowel de accu ALS de regelaar vervangen en ontdekken dat het probleem in de stator zit ......
Een voltmeter op de motor zetten met een nieuwe accu zodat ik de dingen nauwlettend in de gaten kan houden ......
Alle input wordt gewaardeerd ......
GN
'97 FXDWG, net de motor gereviseerd - loopt als een droom met 1.600 mijl sinds de revisie. Ze merkten erg verbrande secties op de stator, dus plaatsten ze een nieuwe stator. In 10 jaar heb ik nog nooit elektrische problemen gehad.
Een paar weken na de revisie sterft mijn 2 1/2 jaar oude HD-accu - spanning maar geen startampère. Typisch voor een dode cel of een kortgesloten cel. Ik onderhoud de accu met een Battery Minder als de motor stilstaat, maar ik rijd het hele jaar door en zet hem niet weg.
Heb een week geleden een nieuwe HD-accu gekregen. Op een gegeven moment - ik weet niet meer wanneer - herinner ik me dat ik 16 V las terwijl de motor draaide toen ik om een of andere reden de spanning controleerde. Verraste me, maakte me bang, maar leek af en toe voor te komen, en toen ik later de spanning controleerde met de motor die draaide, was het weer 14 V.
Vandaag, na een goede 3+ uur rijden, merk ik dat de accubak gloeiend heet is. Dat is nog nooit gebeurd. De temperatuur was vandaag 75 en we reden de hele dag 45 - 55 mph op landweggetjes. Toen merkte ik een zwavelgeur. Korte stop, motor start onmiddellijk. 15 mijl later ben ik thuis en merk ik dat niet alleen de accubak te heet is om aan te raken, maar dat er druppels vloeistof uit de bak komen en een zichtbare damp van de accu afkomt.
Ik probeer de motor opnieuw te starten - krijg het laagspanningsrelais dat klikt en zet er een meter op - met de motor UIT staat de accuspanning 14 V. Niet normaal. Tijdens pogingen om te starten, daalt de spanning tot 6 V.
Weer een dode accu - alleen nu denk ik dat een slechte regelaar mijn accu's doodt met overspanning.
Dan is het laatste bevestigende bewijs dat BEIDE elementen van mijn koplampbol doorgebrand zijn. Overspanning zou dit doen en bijna niets anders. Ja, ik gebruikte vandaag af en toe grootlicht.
Ik heb nog nooit gehoord dat een Harley-regelaar dit doet. Elk regelaarprobleem dat ik heb gezien, is een regelaar die defect is en niet genoeg spanning levert - niet te veel spanning.
Heeft iemand anders dit gehad?
Kan de nieuwe stator de regelaar hebben beschadigd, en zo ja, hoe?
Ik wil geen nieuwe accu plaatsen en een derde vernietigen.
Ik wil niet zowel de accu ALS de regelaar vervangen en ontdekken dat het probleem in de stator zit ......
Een voltmeter op de motor zetten met een nieuwe accu zodat ik de dingen nauwlettend in de gaten kan houden ......
Alle input wordt gewaardeerd ......
GN