V-Twin Forum banner

Slechte spanningsregelaar?

34K views 22 replies 11 participants last post by  bigbadal  
#1 · (Edited)
Oké, ik schaam me een beetje om dit te vragen, aangezien mijn specialiteit het elektrische veld is. Ik weet het antwoord zo ongeveer, maar wil wat bevestiging over iets dat ik nog nooit eerder heb gezien.

'97 FXDWG, net de motor gereviseerd - loopt als een droom met 1.600 mijl sinds de revisie. Ze merkten erg verbrande secties op de stator, dus plaatsten ze een nieuwe stator. In 10 jaar heb ik nog nooit elektrische problemen gehad.

Een paar weken na de revisie sterft mijn 2 1/2 jaar oude HD-accu - spanning maar geen startampère. Typisch voor een dode cel of een kortgesloten cel. Ik onderhoud de accu met een Battery Minder als de motor stilstaat, maar ik rijd het hele jaar door en zet hem niet weg.

Heb een week geleden een nieuwe HD-accu gekregen. Op een gegeven moment - ik weet niet meer wanneer - herinner ik me dat ik 16 V las terwijl de motor draaide toen ik om een of andere reden de spanning controleerde. Verraste me, maakte me bang, maar leek af en toe voor te komen, en toen ik later de spanning controleerde met de motor die draaide, was het weer 14 V.

Vandaag, na een goede 3+ uur rijden, merk ik dat de accubak gloeiend heet is. Dat is nog nooit gebeurd. De temperatuur was vandaag 75 en we reden de hele dag 45 - 55 mph op landweggetjes. Toen merkte ik een zwavelgeur. Korte stop, motor start onmiddellijk. 15 mijl later ben ik thuis en merk ik dat niet alleen de accubak te heet is om aan te raken, maar dat er druppels vloeistof uit de bak komen en een zichtbare damp van de accu afkomt.

Ik probeer de motor opnieuw te starten - krijg het laagspanningsrelais dat klikt en zet er een meter op - met de motor UIT staat de accuspanning 14 V. Niet normaal. Tijdens pogingen om te starten, daalt de spanning tot 6 V.

Weer een dode accu - alleen nu denk ik dat een slechte regelaar mijn accu's doodt met overspanning.

Dan is het laatste bevestigende bewijs dat BEIDE elementen van mijn koplampbol doorgebrand zijn. Overspanning zou dit doen en bijna niets anders. Ja, ik gebruikte vandaag af en toe grootlicht.

Ik heb nog nooit gehoord dat een Harley-regelaar dit doet. Elk regelaarprobleem dat ik heb gezien, is een regelaar die defect is en niet genoeg spanning levert - niet te veel spanning.

Heeft iemand anders dit gehad?

Kan de nieuwe stator de regelaar hebben beschadigd, en zo ja, hoe?

Ik wil geen nieuwe accu plaatsen en een derde vernietigen.

Ik wil niet zowel de accu ALS de regelaar vervangen en ontdekken dat het probleem in de stator zit ......

Een voltmeter op de motor zetten met een nieuwe accu zodat ik de dingen nauwlettend in de gaten kan houden ......

Alle input wordt gewaardeerd ......

GN

#2 ·
De doorgebrande gloeidraad doet me denken aan overspanning, door een slechte spanningsregelaar.

Als je 14 volt meet direct nadat je de motor hebt aangezet, hoeft dat niets te betekenen, wacht een uur. Bij het optoeren mag je niet boven de 14,4 komen. Probleem is dat dit geen intermitterende problemen uitsluit.

Spanningsregelaars zijn een zwak punt voor Harleys. Als je hem vervangt, ben je in het voordeel, behalve dat je geld uitgeeft. Ik heb er zelf geen probleem mee om oude onderdelen te vervangen door nieuwe.

Probleem met het verder monitoren hiervan is dat je weer een dure accu opblaast.

Ik wilde al heel lang goede digitale voltmeters op mijn motoren en ATV's zetten. Ze kunnen je veel vertellen.

#3 ·
De brunt uit gloeidraad doet me denken aan overspanning, door een slechte volt reg.

14 volt lezen direct nadat je de motor hebt aangezet, hoeft niets te betekenen, wacht een uur. Als je hem op toeren brengt, mag je niet boven de 14,4 komen. Probleem is dat dit intermitterende problemen niet uitsluit.

Volt Regs zijn een zwak punt voor Harleys. Als je hem vervangt, ben je in het voordeel, behalve dat je geld uitgeeft. Ik heb er zelf geen probleem mee om oude onderdelen te vervangen door nieuwe.

Probleem met het verder monitoren hiervan is het frituren van een andere dure batterij.

Ik wilde goede digitale voltmeters op mijn motoren en ATV's zetten. Ze kunnen je veel vertellen.
Heb je dit al eerder gezien op Harley's? Ik heb het nog nooit op iets anders gezien.

Maakt iemand een goede solid state vervanging?

GN

#4 ·
Ziet eruit als een degelijke solid state vervanging - heeft iemand dit gebruikt?

#6 ·
jmelin - ja, ik wist meteen wat het was.

Ik heb ongeveer 10 feiten die allemaal wijzen op een slechte regelaar die te veel rekent/overspanning veroorzaakt. Alles klopt.

Ik sleutel al meer dan 50 jaar en heb het gewoon nog nooit gezien.......

#7 ·
Ik had een lamp die doorgebrand was en heb deze vervangen door Cycle Electric. Had er 45.000 km op zitten, dus ik dacht dat het beter was om een nieuwe te nemen. Ik had wat rare problemen met een aftermarket ontsteking. Ik moest de standaard startmotor aansluiten en hem er dan weer inzetten.

Motor is een 97, spanningsregelaars zijn een probleem bij Harleys. Accu's zijn duur. Ontstekingen ook. Ook een PIA om elke lamp te vervangen.

Ik realiseer me dat het makkelijker is om het geld van andere mensen uit te geven.

#8 ·
Als je elektricien bent, heb je de tools om het laadsysteem te controleren. Waarom begin je daar niet?? Controleer de stator, controleer de output van de stator en controleer vervolgens de output van de regelaar naar de batterij. Controleer of de aarding goed is, een Harley-systeem laadt continu, wanneer de batterij de maximale lading bereikt, wordt de overtollige ongebruikte elektriciteit naar het frame omgeleid.
Je springt naar het einde, in plaats van het systeem te controleren. Stel de diagnose. Je bent elektricien en dit is een elektrisch probleem.
Pak de handleiding erbij, de procedure staat erin.

#11 ·
Als je elektricien bent, heb je de tools om het laadsysteem te controleren. Waarom begin je daar niet?? Controleer de stator, controleer de output van de stator en controleer dan de output van de regelaar naar de accu. Controleer of de aarding goed is, een Harley-systeem laadt continu, wanneer de accu de maximale lading bereikt, wordt de overtollige ongebruikte elektriciteit naar het frame geleid. Je springt naar het einde, in plaats van het systeem te controleren. Stel de diagnose van het probleem. Je bent elektricien en dit is een elektrisch probleem. Pak de handleiding erbij, de procedure staat erin.
Ik ben een luie meester-elektricien....LOL. Wilde me gewoon de moeite van al dat testen besparen.......zoals ik al zei, de output van de regelaar was meestal normaal, maar piekte af en toe naar 16V.......intermitterende problemen zijn het lastigst om te diagnosticeren. EN ik heb veel regelaars/recs zien falen, maar nog nooit een die naar een te hoge spanning faalde.......GN

#9 ·
Hé mijn vriend, je timing is PERFECT...net gebeurd met mijn 08 rocker, precies hetzelfde, koplamp en alles... Dacht dat het de batterij was, origineel...heb hem net een paar minuten laten draaien, dus ik hoop dat ik mijn nieuwe batterij niet beschadigd heb... hetzelfde probleem...idiotenlampjes die deze idioot vertellen dat hij het niet leuk vindt...LOL. Ik heb net mijn nieuwe regulator gekregen, waarvan ik denk dat het het probleem is, en die morgen erop zetten. Ik heb ook een nieuwe stator gekocht, gewoon om niet vast te zitten als ik het mis heb. Ik ben bezig met wat serieus onderhoud aan alles wat me waarschijnlijk aan de kant van de weg achterlaat, 47k...heb een heleboel trips gepland dit jaar. Cycle Electric gekocht. Ik laat je weten of de regulator het oplost. Succes.

#10 ·
Ik had twee jaar geleden een vergelijkbaar probleem. De batterij werd overladen. Volt maar geen ampère. De batterij duwde tot 15+ V. Lang verhaal kort. De stator-wleads hadden kortsluiting gemaakt op de behuizing waar ze door de stekker komen. Ook de regelaar/gelijkrichter was defect. Ik weet niet wat wat veroorzaakt heeft, maar ik heb de diagnostische controles uitgevoerd volgens de handleiding en daar was het probleem. Dus het was een nieuwe regelaar/gelijkrichter. Stator en twee nieuwe batterijen om het probleem op te lossen. Maar het ergste van alles was dat ik op een roadtrip in N.H. was toen het gebeurde en ik elke ochtend een starthulp nodig had van mijn vrienden HONDA en tot op de dag van vandaag herinnert hij me eraan!

#13 ·
Het is een elektrisch probleem. Bent u elektricien?? Ik ben een Harley-meestertechnicus, een groot deel van mijn expertise ligt in elektronica. Stof gewoon de oude Fluke multimeter af, leg de handleiding voor u neer, de test duurt 10 minuten en u weet of u een defect onderdeel heeft en welk onderdeel het is. Een storing zoals de uwe kan een goed functionerend systeem zijn en een kapotte/beschadigde/ontbrekende aarde.
OF, u kunt gokken, onderdelen en geld erin gooien, het rijden missen, en misschien, tegen de tijd dat u aan uw tweede ronde nieuwe onderdelen toe bent, zult u het testen.
Ik begrijp niet dat je de tools en kennis hebt om het te testen, en dat allemaal te omzeilen om te gokken hoe je het moet repareren. In de loop der jaren heb ik zoveel mensen hetzelfde zien doen, het verbijstert me. Als ik langs de weg zou staan met pech, zou ik met de beste gok gaan, maar in geen enkel ander scenario zou ik het testen.
Veel succes met de motor.

#14 ·
Er zijn verschillende soorten elektriciens met verschillende vaardigheden.

Ik heb gewerkt met het opknappen van oude huizen, enkele nieuwe en een beetje commercieel. We hadden één fluke in de bus en ik weet niet zeker of ik hem ooit heb aangezet.

Toen begon ik in fabrieken te werken, ze zijn goed in het oplossen van problemen. Toen begon ik projecten te doen in fabrieken/installaties. Deze jongens zijn goed in het buigen van buizen.

Mijn huidige werkgebied is het oplossen van problemen, nadat de bouw is voltooid. Wat ik leuk vind.

#15 ·
U kunt de output van de stator op AC testen. In theorie zou de voltreg de DC-output moeten beperken. Ik weet echter niet of hier een limiet aan zit. Wat fijn is, met wat ik doe, is dat ik de fabrikant kan bellen en dat ze je meestal willen helpen dingen op te lossen en je specificaties willen geven. Ik betwijfel of je die ondersteuning van Harley krijgt. Ik weet niet zeker of je Bosch hiervoor kunt bellen. Het zou me niet verbazen als ze er niet over kunnen praten.

Wat ik niet leuk vind, is hoe een deel van de Harley-probleemoplossingshandleiding te simpel is geschreven. Ik ben geen fan van het gebruik van testlampjes in plaats van een meter.

#16 ·
Dit is niet helemaal van toepassing op uw situatie, maar de eindresultaten zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Ik had problemen met mijn snelheidsmeter die uitviel, daalde naar 0 mph op snelheid, en het venster van de kilometerteller werd leeg. Als ik het precies goed had, zag ik dat het motorlampje een onbepaald aantal keren knipperde. Was zo onregelmatig dat het even duurde voordat ik een complete episode zag. Ik heb een Crane-ontsteking op mijn motor, dus de diagnose is anders dan de standaard ECM. Het lijkt erop dat deze HI-4TC het signaal naar de snelheidsmeter uitschakelt, zodat deze een diagnosecode kan verzenden wanneer er een probleem optreedt. Uiteindelijk escaleerde het tot het punt dat ik het op de testbank van mijn vriend zette om een rit te simuleren en een DVM op de batterij aansloot, zodat ik kon zien wanneer het gebeurde. Na ongeveer 5 minuten op en neer te hebben gereden, kreeg ik de dode snelheidsmeter en toen ik naar de multimeter keek, piekte deze op 17,8 volt op hetzelfde moment dat deze daalde naar 0 mph. Ik heb ook vastgesteld dat het 5 keer knipperde, wat een hoge accuspanning betekent. Een nieuwe spanningsregelaar en sindsdien geen problemen meer. Tenminste, niet hetzelfde probleem.

Deze regelaar was een vervanging van ongeveer 5 of 6 jaar geleden. De eerste keer dat ik de batterij uit de motor had. Ik had een helse tijd om de aarde weer aan te sluiten op de batterij toen deze op de motor was gemonteerd en hij kwam los en doodde de VR. Ik heb geleerd om de aarde aan de batterij te laten zitten en het uiteinde dat aan het frame is vastgeschroefd, los te koppelen.

Krijg je codes? Ik heb al ongeveer 20 jaar geen standaard HD-ontsteking meer op mijn motoren gehad, dus ik kan je niet vertellen waar je überhaupt naar moet zoeken. Ik vind de manier waarop Crane het probleem aanwees leuk, heel simpel en logisch als ik eenmaal had bedacht wat het deed.

#17 ·
Dit is niet helemaal van toepassing op uw situatie, maar de eindresultaten zullen waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Ik had problemen met mijn snelheidsmeter die uitviel, daalde naar 0 mph bij snelheid en het venster van de kilometerteller werd leeg. Als ik het goed had, zag ik het motorlampje een onbepaalde keer knipperen. Was zo onregelmatig dat het even duurde voordat ik een complete aflevering zag. Ik heb een Crane-ontsteking op mijn motor, dus de diagnose is anders dan de standaard ECM. Het lijkt erop dat deze HI-4TC het signaal naar de snelheidsmeter uitschakelt, zodat deze een diagnosecode kan verzenden wanneer er een probleem optreedt. Uiteindelijk escaleerde het tot het punt dat ik het op de dyno van mijn vriend zette om een rit te simuleren en een DVM op de batterij aansloot, zodat ik kon zien wanneer het gebeurde. Na ongeveer 5 minuten op en neer te hebben gereden, kreeg ik de dode snelheidsmeter en toen ik naar de multimeter keek, piekte deze op 17,8 volt op hetzelfde moment dat deze daalde naar 0 mph. Ik zag ook dat het 5 keer knipperde, wat een hoge accuspanning betekent. Een nieuwe spanningsregelaar en sindsdien geen problemen meer. Tenminste, niet hetzelfde probleem.

Deze regelaar was een vervanging van ongeveer 5 of 6 jaar geleden. De eerste keer dat ik de batterij uit de motor had. Ik heb een helse tijd gehad om de aarde weer aan de batterij te bevestigen toen deze op de motor was gemonteerd en hij kwam los en doodde de VR. Ik heb geleerd om de aarde aan de batterij te laten zitten en het uiteinde dat aan het frame is vastgeschroefd, los te koppelen.

Krijg je codes? Ik heb al ongeveer 20 jaar geen standaard HD-ontsteking meer op mijn motoren, dus ik zou je niet kunnen vertellen waar je überhaupt naar moet zoeken. Ik vind de manier waarop Crane het probleem aanwees leuk, heel eenvoudig en logisch als ik eenmaal had bedacht wat het deed.
Ja, mijn snelheidsmeter deed hetzelfde... mooie knipperende lampjes en alles... Ik hoop dat mijn nieuwe regelaar die ik dit weekend installeer als ik een minuutje heb, het zal oplossen... zo niet, dan heb ik een stator klaar om te rollen... Nu moet ik gemotiveerd raken... na het drinken van een lekker biertje...

#18 ·
Yep, toen mijn spanningsregelaar kapot ging, sloeg mijn snelheidsmeter op hol en verloor ik een paar lampen. Ik controleerde de spanning met de motorfiets aan en het was bijna 20!